“Eerst voeren, dan rust en vervolgens de kranen open”

Lof voor de convoyeurs, de duivenbezorgers onderweg naar de lossingsplaats, de lossingscommissie en de afdeling.  Vaak is er kritiek, maar dit keer strooien de duivenmelkers met complimenten voor deze belangrijke geledingen binnen de duivensport.  Uit de vlucht van vorige week bleek dat de duiven bij thuiskomst snakten naar water. Aangezien het lossen door het slechte weer opnieuw een dag moest worden uitgesteld blijven de duiven twee dagen in de manden.  Daar moeten ze gevoerd worden en voorzien van water. Door het rumoer tijdens het voeren horen de duiven dan niet het water stromen en missen ze deze levensbron. Het heeft ook geen zin dat de convoyeurs zeggen: “Niet zo smakken, dames en heren,” en dus is er een prachtige oplossing bedacht. “We voeren de duiven eerst, wachten dan tot het weer rustig is om vervolgens de kranen open te zetten.”
IMG_7738
Twee vluchten dit Pinksterweekend. De Vitessevlucht met een afstand van bijna 300 kilometer bleek opnieuw een prooi voor de duiven van Karel en Kas Meijers. De Fondvlucht zorgde er voor dat  een duif van Han Damhuis zich niet alleen in de prijzen vloog bij de Othmarvliegers, maar ook in breder verband. De geest is weer terug in de hokken van Han Damhuis en samen met de andere winnaar, de combinatie Meijers, heeft hij ongetwijfeld een uitstekende Pinksteren gekend. Hieronder weer het duidelijke en informatieve verslag van Martin Weghorst.

Een geniale oplossing
Het probleem van de vermoeid ogende duiven na de vlucht van vorige week, speelde niet alleen in Ootmarsum maar in de hele afdeling. Vanwege de vele meldingen hierover en het gegeven dat de duiven snakten naar water, zijn de convoyeurs, de verzorgers voor onderweg, met elkaar in overleg getreden om te bekijken of daar iets aan gedaan kon worden. Op vluchten met twee nachten mand zullen de duiven onderweg moeten eten en drinken.  De gewoonte was om de duiven in de manden te voeren en tegelijkertijd de watergoten te vullen met water. Punt daarbij is dat het voeren rumoer in de tent brengt en de duiven het water niet meer horen stromen. De oplossing daarvoor is even geniaal als simpel: eerst voeren en als de rust is teruggekeerd, de kranen open. Of dat zou werken, kon gelijk het pinksterweekend worden beoordeeld. Twee vluchten stonden op het programma, een Vitessevlucht vanuit Quievrain en een eendaagse Fondvlucht vanuit Auxerre. Ook nu was het weer op zaterdag te slecht om te lossen en omdat het weer voor 1e pinksterdag uitstekend leek te worden, dus mooie vluchten in het vooruitzicht, had niemand een probleem met dit uitstel.  Quievrain is een lossingsplaats welke in België een begrip is. In Nederland wordt een vliegprogramma opgebouwd met telkens verder weg liggen lossingsplaatsen, in België vliegt men het liefst Quievrain en als het kan ook nog eens twee keer per week. Quievrain op zondag is voor de Belgen, dus de afdeling 9 moest verkassen naar het naderbij gelegen plaatsje Mons, zo’n 300 km. Men wist het op voorhand al, met een lichte wind tegen zou het een zware kluif worden om de duiven van de comb. Meijers te verslaan. Om 11.45 uur, exact 3 ½ uur na de lossing was het de ‘579’ van Meijers die als eerste wist af te arriveren in Ootmarsum. Dat is dezelfde duif die vorige week ook al goed was voor een overwinning, sterker nog het is dit seizoen reeds de 4e overwinning van dit vale duivinnetje en de 9e in haar carrière. Een topper dus en dan kun je als melker alleen maar bewondering voor hebben. Het was niet helemaal een kettinguitslag voor Meijers, ook al komt het in de buurt. De 4e plek was voor Bennie Senger en de 6e voor Gerrit Schepers. Al met al een prachtige vlucht met vlotte aankomsten en fitte duiven. Daarover verderop meer.

De tweede vlucht was een ‘lange’, 563 km, en vanwege het uitstel naar zondag een vlucht met drie nachten mand. Bij dergelijke afstanden is het zaak dat de duiven voldoende energie in hun spieren hebben opgeslagen. Vetrijk voer is daarvoor een eerste vereiste en een ander vereiste is dat je duiven moet hebben die dit aankunnen. Vergelijk het met atleten: er zijn sprinters, middenafstandslopers en de marathonmannen. Het zijn ook vluchten voor de meer ervaren duiven. Kijken we naar de uitslag van deze vlucht dan valt op dat er weinig jaarling duiven in de kop van de uitslag terug te vinden zijn. ‘Oude’ duiven bepalen dus het verloop en het beste voorbeeld daarvan is een 6-jarige doffer van Theo Luttikhuis die zich maar net buiten de top 10 wist te klasseren. Dat kan bijna alleen op de langere vluchten, op de korte vluchten is de snelheid van de één en tweejarigen gewoon te hoog. Voor Auxerre geldt dat het mooie weer iets langer op zich liet wachten. Er kon pas gelost worden om 10.00 uur en met een geschatte snelheid van 75 km per uur zouden de eerste duiven in Ootmarsum moeten vallen tussen 17.15 en 17.45 uur. Waar het seizoen voor Han Damhuis nog niet zo verliep als de afgelopen jaren, maakte deze vlucht voor hem wel heel veel goed, zo niet alles. De ‘110’, een naam is nog niet bekend, werd geconstateerd om 17.30 uur en dat was goed voor een snelheid van exact 75 km per uur. Niet alleen snel genoeg voor de overwinning in Ootmarsum maar ook in het speelverband met Oldenzaal en Denekamp. Bovendien vloog deze duif ook in groter verband, kring 2, een 5e plaats op 2175 duiven. Dan kan Pinksteren niet meer kapot, dat is zeker. Een tweede plaats was voor Douwe Kuipers. Een man die tevreden achterom kan kijken naar het pinksterweekend was Bennie Senger, Na een 4e plek op Mons eerder die dag, was hij op Auxerre goed voor een 3e, net voor Oscar Ossenvoort en twee duiven van Gerrit Schepers. Al met al toch wel een pittige vlucht, uitermate geschikt voor duiven die het aankunnen.

Terugkomend op het besluit van de convoyeurs: het lijkt erop dat de aanpassing van het voeren onderweg goed is uitgepakt. Op de facebookpagina van de afdeling 9 zijn namelijk foto’s te vinden waarop duidelijk te zien is dat de duiven massaal drinken vanuit de manden ! Er wordt vaak, soms terecht en soms ook niet, geklaagd over de afdeling en de lossingscommissie. In dit geval past alle lof, want het welzijn van de postduif dient in onze sport te allen tijde gerespecteerd te worden.

De uitslag van Mons, 299 km, 11 deelnemers met 148 duiven en gesponsord door Metaalbedrijf Zeelenberg uit Ootmarsum:

1 t/m 3, 5, 7 t/m 10: de comb. Meijers
4. B. Senger
6. G. Schepers

De uitslag van Auxerre, 564 km, 14 deelnemers met 105 duiven en met als schenker van de hoofdprijs Loonwerk -en transportbedrijf Postel uit Tilligte:

  1. H. Damhuis
  2. D. Kuipers
  3. B. Senger
  4. O. Ossenvoort
  5. G. Schepers

 

< Vorig / Volgende bericht >

Gerelateerde berichten

Othmarvliegers ‘schaatsen’ het nieuwe jaar binnen

Othmarvliegers ‘schaatsen’ het nieuwe jaar binnen

Postduivenvereniging de Othmarvliegers zijn het jaar begonnen om het seizoen 2023 af te sluiten met ...

Lees verder >
‘Senger-Toenman’ duif de sterkste na drie sponsorvluchten

‘Senger-Toenman’ duif de sterkste na drie sponsorvluchten

Jarenlang mochten de lezers van In en Om genieten van de wedstrijdverslagen van de Othmarvliegers. H...

Lees verder >
Gevraagd vliegende correspondent Othmarvliegers

Gevraagd vliegende correspondent Othmarvliegers

Deze site is jaren getrakteerd op prachtige verhalen over de wedvluchten van de duiven van onze Othm...

Lees verder >