In 2000 werden de inwoners van Ootmarsum ‘getrakteerd’ op het boek ‘Ootmarsum 2000, een jaar lang een stad in beeld’. Na 25 jaar is er opnieuw een indrukwekkend boek verschenen dat geschreven en samengesteld is door Alphons Weierink. Het boek heet ‘Kijk op Ootmarsum’ en belicht de Siepelstad letterlijk en figuurlijk van alle kanten.
Het boek werd gepresenteerd in het Ton Schulten museum en is de apotheose van een bijzonder project dat Ootmarsum meer dan een jaar heeft beziggehouden. Eerst was daar de expositie met zo’n 140 kunstwerken, die allemaal betrekking hadden op Ootmarsum. “Deze vond plaats in november en december 2024,” vertelt initiator Alphons Weierink, “Tijdens de expositie veranderde ik van gedachten. Er kwamen namelijk allerlei mooie en bijzondere verhalen los. Gebeurtenissen met vaak een bijzondere achtergrond. Daarnaast sprak ik met de makers van de schilderijen en dat leverde weer verhalen op met heel veel gevoelswaarde over datgene wat ze gecreëerd hadden. Deze verhalen waren te mooi om daar niets mee te doen. Het boek ‘Kijk op Ootmarsum’ is voor mij daarom ook van zoveel meer waarde geworden. Ik hoop van harte dat dit ook voor jullie geldt.”
Eerste exemplaar voor tien kunstenaars
Tien deelnemers aan ‘Kijk op Ootmarsum’ mochten tijdens de boekpresentatie hun werk nog eenmaal laten zien. Het publiek dat de expositie heeft bezocht bracht stemmen uit en deze tien kunstenaars werden beloond en hun werken bekroond. Daarnaast werden Clemens Pegge, Paul Eertman, Mayke Koopman, Gerard Lammerink, Dipo Barenbrug, Carina Kroeze, Truus Heerink – ter Braak, Marian Oude Elberink – van der Aa, Karin Kaptein-Willemsen en Anne Winkelhuis-Loman als extra waardering verrast met het ‘eerste exemplaar’ ‘Kijk op Ootmarsum’ aan hen overhandigd.
“Het penseel is altijd sterker dan de werkelijkheid”
Journalist van TC Tubantia en oud-collega van Alphons Weierink kreeg vervolgens de gelegenheid om zijn ‘Kijk’ op dit project te geven.
“Ik ben geen Ootmarsummer, maar ik kom hier heel regelmatig. Eerst met mijn vader Herman senior, maar later ook als journalist en als bezoeker. Mijn vader heeft me alle tradities in en om Ootmarsum laten mee beleven. De brooduitdeling in Agelo en natuurlijk het vlöggelen met Pasen. Dit even terzijde, maar het geeft wel aan dat ik zeker iets met dit stadje heb. Ik heb nagedacht wat ik wilde zeggen en stuitte daarbij op een uitspraak van de Duitse schrijver Goethe over Jacob van Ruisdael. Zijn schilderij ‘Kijk op Ootmarsum’ is per slot van rekening het uitgangspunt geweest om dit project op te starten. Goethe schreef in een artikel over Ruisdael dat ‘Het penseel sterker is dan de werkelijkheid’. Laat die uitspraak even op je inwerken. Hij noemde Ruisdael ook ‘Dichter in verf’ en dat geeft zijn waardering voor deze schilder wel aan. Op weg naar Bentheim maakte Ruisdael een omweg via Ootmarsum. Bovenop de Kuiperberg zag hij het stadje liggen en schilderde dat vergezicht. Het moet een warme zomerdag zijn geweest en dan creëer je toch een andere sfeer dan met regen en donkere wolken. Zelf zie ik op de Kuiperberg niet Ootmarsum, maar iets anders. Altijd is daar het eigen gevoel wat je hebt als je naar iets kijkt. Je denkt aan het verleden, je vergelijkt het met andere plekken, de liefde voor je stadje, altijd leg je je gevoel in wat je ziet. Het penseel is altijd sterker dan de werkelijkheid. Wat is dat toch een prachtige uitspraak geweest van Goethe. Ik wil jullie feliciteren met dit boek en ik heb veel waardering voor het enthousiasme van Alphons Weierink, die zielsveel van zijn stadje houdt. Gefeliciteerd met dit prachtige boek,” besluit Herman Haverkate zijn boeiende relaas.
Fotogeniek
Alphons Weierink vertelde dat ook tijdens en zelfs ná de expositie nog mensen met schilderijen kwamen aanzetten. ,,En die waren natuurlijk van harte welkom. Was het niet alsnog voor de expositie dan wel alleen voor het boek.” Op deze manier ontstond een unieke en vooral ook gevarieerde ‘Kijk op Ootmarsum’. Het stadje werd letterlijk van alle kanten belicht en in het zonnetje gezet. ,,En dat was”, weet Weierink, ,,ook weer niet zo heel moeilijk; want Ootmarsum leent zich ervoor. Ootmarsum is heel fotogeniek.”
Ontroerend
Een boek dus niet alleen met mooie beelden, maar vooral ook met bijzondere en ontroerende verhalen. Van dochters, die hun overleden vaders eren. Corien Degger-Schulten was nog maar 12 jaar toen haar vader Cor Schulten op 47-jarige leeftijd overleed. Gerard Steinmeijer, de vader van Lieke, overleed toen hij 84 jaar was. Corien Degger besloot haar vader te schilderen en stuurde dat schilderij in voor de expositie ‘Kijk op Ootmarsum’. Lieke Steinmeijer stuurde de twee schilderijen in, die zij van haar vader heeft geërfd: van het ‘Dree’jschuutke’ op de Koale Karmis en van ‘het Paashout halen’ op Paaszaterdag.
Blikvangers
In het boek ook Bert Fleers, burgemeester van Ootmarsum van 1973 tot 1983; hij vertelt over zijn eigen ‘Kijk op Ootmarsum’. Dat doet ook de huidige burgemeester John Joosten. Zijn schilderij was niet te zien op de expositie, maar staat wel in het boek. En ook het waarom. In het boek komen ook diverse oer-Ootmarsummers aan het woord of worden anderszins belicht onder wie Rob Meijer, Paul Klaas, Herman Haarhuis, Franc Polman, Leo Steinmeijer en Joke Aarnink. “En dan mag ik ook zeker Berend Seiger niet vergeten en Carina Kroeze. Twee professionele kunstenaars, die hun sporen in Ootmarsum meer dan hebben verdiend. En naast hen ook Paul Eertman; hij was met zijn Oatmösschee, City of Art een echte blikvanger. Ook Geert Christenhusz komt aan bod; deze schrijver, componist en dichter geeft vanuit Oldenzaal zijn kijk op Ootmarsum. En niet te vergeten een moeder, die speciaal voor haar zoon Stan een schilderij maakte. Dat deed Karin Kaptein-Willemsen van de Ootmarsumse Poaskearls waar haar zoon er toen één van was.
Herinnering
Alphons Weierink stond ook even stil bij Milja van Hooft en Jan Grimberg. Zij deden ook mee met de expositie, maar overleden dit voorjaar plotseling. Gerard Velthuis was gevraagd om zitting te nemen in het Comité van Aanbeveling, maar nadat hij ‘ja’ had gezegd, overleed hij vorig voorjaar. Milja, Jan en Gerard hebben in het boek een blijvende herinnering.
Het maakt dit boek compleet. ,,Kijk op Ootmarsum”, vindt de schrijver, ,,is meer geworden dan alleen een tijdsopname. Meer dan alleen een expositie. Het maakt duidelijk dat er veel kunstzinnig talent is in Ootmarsum en dat de liefde bij menigeen voor het stadje heel diep zit. Dit boek brengt een grote verscheidenheid aan aspecten met betrekking tot Ootmarsum aan het licht: kunstzinnig, cultureel, sociaal, historisch, tradities en menselijke interesse. Eigenlijk hoort dit boek op elk huisadres in Ootmarsum te liggen, voor het grijpen. Daarom hoop ik ook oprecht dat het boek zo breed mogelijk wordt verspreid. En daarom is de prijs ook zo laag mogelijk gehouden. De prijs van 15 euro is de helft van de kostprijs. Dat dit boek dan toch kan worden uitgegeven, is te danken aan de steun van velen in Ootmarsum. Het mag best eens gezegd. Ootmarsummers staan elkaar half als het nodig is. Gelukkig maar.”
Waardering voor Ootmarsumse krachten
Willy Morsink- Hegeman, Dagmar Boerrigter en Jos Bosch werden in het zonnetje gezet, omdat zij Ootmarsum op hun eigen wijze blijven promoten. Ook vormgever Tonnie Nijkrake, fotograaf Rob Warmes, Lianne Ottenhof en alle mensen van het museum Ton Schulten werden bedankt voor hun geweldige inzet en dat geldt ook zeker voor het personeel van De Pastorie.
De presentatie van Kijk op Ootmarsum kende een bijzondere afsluiting.
Daar zorgde de bijna 92-jarige oud-Ootmarsummer Dré Budde voor. Hij was speciaal voor deze gelegenheid vanuit Leersum naar zijn geboorteplaats Ootmarsum gekomen om een gedicht van zijn vader, Theo Budde, voor te dragen. De titel daarvan: ‘Oh Oatmössche’. Het is een onvervalste lofzang op Ootmarsum: ‘Oh Oatmössche, oh Oatmössche, dow kleine Siepelstad. Ik hoale toch zo völ van die, ik wor die ja nooit zat’. Toepasselijke woorden op het juiste moment waar Dré Budde de handen voor op elkaar kreeg.
Het boek ‘Kijk op Ootmarsum’ is te koop bij boekhandel Jos Brummelhuis op de Markt in Ootmarsum. De verkoopprijs is 15 euro. Het boek is gedrukt in een oplage van 500 stuks.