Modderdag op ’n Baoken daagt uit tot meer spel

Op basisschool ’n Baoken genoten de leerlingen van de groepen 1,2 en 3 van een heuse Modderdag. Tijdens een dergelijke Modderdag staat het vrij spelen met de elementen water en zand centraal. Kinderen krijgen de ruimte om modder te maken, ontdekken en beleven. En daarbij mag je vies worden! Als vies worden kan en mag, ontdekken en experimenteren kinderen meer. Buiten én binnen. Avontuurlijk en vrij spel is goed voor de ontwikkeling van kinderen en daarbij kan en mag kleding vies worden.
Wat is het dan heerlijk om ook als leerkrachten, ouders  en vooral als leerlingen een dergelijke Modderdag mee te maken.  Op vrijdag 28 juni was deze Modderdag voor de leerlingen van groep 1,2 en 3.  De weergoden waren ons gunstig gezind!

Voor de kinderen waren er verschillende activiteiten. Er werden zandtaartjes gemaakt en versierd met natuurlijke materialen. Kinderen mochten voorwerpen grabbelen in emmers met modder. Er was een blote voeten paadje. Van modder met voedingskleurstoffen konden modderkleurplaten worden geschilderd. Door een modderhandtekening te plaatsen konden de kinderen hun eigen modderdiploma ondertekenen. Met blote voeten konden ze knikkers uit een teiltje water vissen en natuurlijk was de zandbak geopend waarin naar hartenlust werd gespeeld.
Want natuurlijk (buiten)spelen:
• is goed voor de algehele ontwikkeling! Buiten bewegen kinderen meer.
• in de natuur en met natuurlijke elementen daagt uit tot meer en écht spel.
• draagt bij aan een positieve houding en gedrag tegenover de natuur.
• is prikkelend voor fantasie, creativiteit, vindingrijkheid en oplossend vermogen.
• is gezonder omdat de luchtkwaliteit beter is. Liever buitenspelen dan binnen ventileren.
• maakt kinderen blij. En ouders dus ook!

< Vorig / Volgende bericht >

Gerelateerde berichten

‘Vlam in de pan’ bij café Max Groot Agelo

‘Vlam in de pan’ bij café Max Groot Agelo

Nee, rustig maar ….. geen paniek! Gelukkig was ‘Vlam in de pan’ de titel van de eindmusical en...

Lees verder >
‘Aj plat könt proat’n, dan muj’t nig loat’n!’

‘Aj plat könt proat’n, dan muj’t nig loat’n!’

Laura Lansink doet onderzoek naar de inzet van de Twentse taal op de basisschool. Dit is haar afstud...

Lees verder >
Leerlingen ’n Baoken in actie voor de bij en de vlinder

Leerlingen ’n Baoken in actie voor de bij en de vlinder

Op een akker van hun noaber Harry Schröder zaaiden en harkten leerlingen van groep 7 en 8 van ’n ...

Lees verder >