De leerlingen van de groepen 1 t/m 5 van basisschool ’n Baoken brachten een bezoek aan het Heemhuis in Ootmarsum. Daarbij maakten ze kennis met de Twentse taal. Ze werden door de gastvrouwen Hubertien Bruns en Ria Bossink hartelijk welkom geheten.
Bezoek Heemhoes
De groep werd in tweeën gesplitst, waarbij de ene groep het Twents memoryspel speelde en de ander groep les kreeg in Twentse woorden van Anne Winkelhuis. Zij is de schrijfster, maar bovenal tekenaar van het boekje ‘Twentse proat….doar woj blie van’. Uit haar tas mochten kinderen voorwerpen grabbelen. Bv. een tuffel, een kips of een siepel. Het bijpassende woord werd erbij gezocht èn de aquarelprent, die ergens was verstopt. Na een half uur werd er gewisseld. Tot slot las Ria Bossink nog een verhaal voor uit ‘Jipke en Jannoaken’. De kinderen kregen een mooie kleurplaat mee en slikkergerei (een spekje). De gemaakte collages kunt u bewonderen in het Heemhuis. Zij zijn op donderdag- en zondagmiddag geopend van 13 tot 16 uur.
Voorbereiding.
Op maandagmiddag 24 november werd het bezoek op school voorbereid. Er werd gepraat over dialect. Wie kan Twents praten? Wie kan het verstaan? Welke woorden ken je al? Er werd voorgelezen uit ‘Nijntje döt fietsen’, er werd een collage gemaakt van de woorden, die de kinderen al kennen. Tot slot werd ‘Noaber en noaber’ bekeken, de Twentse versie van ‘Buurman en Buurman’.
Heemhuis Ootmarsum
Op zaterdag 13 september vond in Ootmarsum de opening plaats van het Heemhuis Poorten Frederik. De doelstelling van het Heemhuis is het bestuderen, verzamelen, inventariseren, beheren, behouden en uitdragen van gegevens op het gebied van geschiedenis, archeologie, geologie, genealogie, oude verhalen, dialect en folklore, flora en fauna in en om Ootmarsum. Ook de basisschoolleerlingen willen ze hierbij betrekken door het brengen van een interessant aanbod.
In november 2025 is er een activiteit voor de groepen 1 t/m 4. Daarbij maken de kinderen kennis met de Twentse taal. In mei 2026 is er voor de groepen 5 t/m 8 een puzzeltocht door Ootmarsum.



















