De oevers van het Kanaal Almelo – De Haandrik worden in de komende 10 tot 15 jaar op een veilige manier versterkt. Er blijft ruimte voor scheepvaart tot 700 ton en er komt een aanpak om de overlast van zwaar wegverkeer waar mogelijk te beperken. Daarnaast blijven de partijen in het gebied samen werken in een gebiedsaanpak Kanaal Almelo – De Haandrik, onder andere op het gebied van bodemdaling, funderingsproblematiek en het opstellen en uitvoeren van dorpsplannen. Hiervoor komt een bedrag van € 3 miljoen beschikbaar. Dat is de kern van het voorstel dat deze week aan Provinciale Staten is gedaan. Het voorstel heeft de steun van vertegenwoordigers van inwoners, bedrijven, schippers, gemeenten en andere organisaties in het gebied. Los van dit voorstel blijft de provincie werken aan een snelle en zorgvuldige afhandeling van de schades in het gebied.
In de afgelopen maanden onderzocht de provincie Overijssel samen met een groot aantal belanghebbenden de toekomst van het Kanaal Almelo – De Haandrik. Daarbij is veel informatie opgehaald bij inwoners, schippers, bedrijven, gemeenten en andere betrokkenen.
Inbreng vanuit de inwoners
Er zijn in de afgelopen maanden verschillende inloopavonden voor inwoners en belangstellenden geweest. Ook hielden het Plaatselijk Belang Daarlerveen en de gemeente Twenterand enquêtes onder de aanwonenden van het kanaal.
De inbreng vanuit de inwoners heeft een duidelijke plek gekregen in het voorstel. Zo vinden veel inwoners dat scheepvaart bijdraagt aan de levendigheid in het gebied, maar dat de veiligheid van de oevers wel moet worden gegarandeerd. Daarnaast ervaren aanwonenden regelmatig overlast van zwaar verkeer op de wegen langs het kanaal.
Stabiele oevers en een veilige verkeerssituatie zijn belangrijk
Uit de gesprekken blijkt dat het absoluut noodzakelijk is om de komende onderhoudsmaatregelen aan het kanaal zo veilig mogelijk uit te voeren. Dit kan door de beschikbare ruimte in het kanaal waar mogelijk te benutten. Daar waar die ruimte er is kunnen damwanden in het water worden versterkt en hoeven ze niet vervangen te worden. Hierdoor zijn de gevolgen van de werkzaamheden op de omgeving kleiner. Uit het onderzoek blijkt verder dat, als er geen binnenvaartschepen op het kanaal mogen varen, het zware wegverkeer enorm toeneemt. Dit leidt tot negatieve gevolgen voor de verkeersveiligheid en het klimaat en ook tot hogere transportkosten.
Gezamenlijk voorstel om kanaal anders in te richten én beroepsvaart te behouden
De partijen die bij de verkenning zijn betrokken hebben een gezamenlijke conclusie getrokken. Het voorstel aan Provinciale Staten is om het Kanaal Almelo – De Haandrik te blijven gebruiken voor de waterfunctie, recreatievaart en beroepsvaart tot 700 ton. Schepen kunnen elkaar in de toekomst op een aantal vaste plaatsen passeren. Hierdoor ontstaat meer ruimte om de damwanden in het water te versterken. In de verdere uitwerking zullen de kansen voor ecologie en recreatie worden benut. Ook gaan bedrijven, schippers en overheden samen bekijken hoe het kanaal in de toekomst nog beter gebruikt kan worden.
Aanpak overlast zwaar wegverkeer
In de gesprekken met de aanwonenden kwam naar voren dat er regelmatig overlast van zwaar wegverkeer langs het kanaal wordt ervaren. Daarom komen de provincie Overijssel en de vijf kanaalgemeenten op dit punt met een gezamenlijke aanpak om deze overlast waar mogelijk te beperken. Ook blijven de partijen samen werken op het gebied van bodemdaling, funderingsproblematiek en het opstellen en uitvoeren van dorpsplannen.
Toekomst voor het gebied
Gedeputeerde Martijn Dadema is blij met het voorstel dat er nu ligt: ‘Als provincie werken we aan een snelle en zorgvuldige afhandeling van schades in het gebied. Daarnaast zijn veel partijen in de afgelopen maanden op een open en positieve manier over de toekomst van het kanaal in gesprek geweest. Dit heeft geleid tot een gezamenlijke conclusie. Een conclusie waarin de inbreng van inwoners is meegenomen, de verschillende belangen en mogelijkheden zorgvuldig zijn afgewogen en waarin de veiligheid in het gebied voorop staat.
Ik ben de betrokken partijen erg dankbaar voor dit gezamenlijke resultaat. Dit voorstel aan Provinciale Staten, inclusief een investeringsbedrag van € 3 miljoen, biedt de mogelijkheid om met elkaar te blijven werken aan een veilige, leefbare en economisch krachtige toekomst voor dit gebied’
Informatieavonden en besluitvorming
Op 2, 4 en 5 juni organiseert de provincie Overijssel informatieavonden in het gebied. Tijdens deze avonden worden het onderzoek en het voorstel verder toegelicht. De verwachting is dat Provinciale Staten het voorstel op 25 juni bespreken, besluitvorming staat gepland op 2 juli aanstaande.