Dat parkeren in grote steden als Amsterdam, Utrecht en Rotterdam duurder is dan in de wat kleinere plaatsen lijkt logisch. Tevens is het ook aannemelijk dat badplaatsen als Zandvoort en Bloemendaal seizoensgebonden parkeertarieven hebben. Opvallend is wel dat er grote verschillen zijn. De opbrengsten van parkeergelden is voor gemeentes echt van belang om het financiële plaatje rooskleuriger te maken. En het is in zeker in grote steden ook noodzaak om er geen puinhoop van te maken. Weflycheap heeft alles op een rijtje gezet om goed na te denken waar je je auto parkeert en voor hoe lang.
Uurtarief naar dagtarief
Waar je auto parkeren in de ene plaats gratis is, kost het in een andere plaats bijna €140 per dag. Uit onderzoek van weflycheap.nl naar straatparkeren in 342 plaatsen blijkt dat Utrecht met €7,84 het hoogste uurtarief rekent, terwijl Amsterdam met €139,64 per dag het duurst is voor een etmaal parkeren.
Met de herfstvakantie in aantocht trekken veel Nederlanders er weer op uit voor een dagje winkelen, een stedentrip of een etentje buiten de deur. Wie met de auto reist, kan flink verschil merken in parkeerkosten, afhankelijk van de plek waar de auto wordt neergezet.
Het onderzoek keek steeds naar de kosten in het centrum van de grootste plaats per gemeente. Daarbij zijn twee vaste momenten gehanteerd: wat een automobilist betaalt na precies één uur straatparkeren (het uurtarief) en wat een hele dag parkeren in dezelfde zone kost (het dagtarief, berekend over 24 uur).
Grote verschillen tussen plaatsen
In 188 van de 342 onderzochte plaatsen is straatparkeren helemaal gratis. Waar wel betaald moet worden, lopen de tarieven sterk uiteen: van €0,60 voor het eerste uur in Geldermalsen tot €7,84 voor het eerste uur in Utrecht. Bij de dagtarieven spant Amsterdam de kroon met €139,64, gevolgd door Haarlem (€87,50) en Rotterdam (€86,52). Aan de onderkant van de lijst staan plaatsen als Oldenzaal (€4,40) en Hoogeveen (€5,50).
“Het verschil tussen gratis parkeren in het ene dorp en €139,64 per dag in Amsterdam laat goed zien hoe de verschillen in parkeertarieven in Nederland zijn,” zegt Eelko van Drongelen van Weflycheap. “Met onze kaart krijgt iedereen in één oogopslag duidelijkheid.”
Opvallende regels en uitzonderingen
Uiteenlopende aanpak
Het onderzoek laat zien dat straatparkeren in Nederland sterk uiteenloopt in aanpak. In sommige steden bestaat het centrum uit één grote zone met uniforme tarieven, terwijl andere plaatsen werken met meerdere zones die sterk verschillen in prijs en maximale parkeertijd. Er zijn zelfs centra waar straatparkeren grotendeels verboden is, zoals in Breda en Heerhugowaard.
Van 24/7 naar dagtarieven
Amsterdam is de enige stad waar in het gehele centrum 24/7 betaald parkeren geldt, wat uniek is in Nederland en een belangrijke reden voor de hoge dagtarieven. Ook zijn er steden waar in een groot deel van het centrum uitsluitend dagkaarten gelden, zoals in Tilburg, Delft en Dordrecht. Voor een regulier uurtarief moeten automobilisten daar uitwijken naar zones buiten het hart van het centrum.
Daarnaast kennen toeristische kustplaatsen als Zandvoort en Bloemendaal seizoensgebonden tarieven die in de zomer fors oplopen. Het laat zien hoe verschillend parkeerbeleid per stad kan zijn: van autoluwe centra waar parkeren vrijwel onmogelijk is tot badplaatsen waar de prijs afhangt van het seizoen.
Bekijk alle resultaten
De interactieve kaart met alle 342 plaatsen is hier te vinden: