Voor musicus Hans Stege kent het Epman-orgel in de Simon en Judaskerk in Ootmarsum geen geheimen. “Nee,” lacht de organist, “want ik heb al vele keren mogen spelen op dit prachtige orgel.” Dat is niet eens zo verwonderlijk, want Hans Stege groeide op in Rossum en studeerde orgel en kerkmuziek aan het conservatorium in Enschede. Daarnaast volgde hij de opleiding koordirectie aan het ARTEZ conservatorium in Zwolle. Na zijn opleidingen werkte hij vooral in deze regio, maar werd ook regelmatig gevraagd om zijn kwaliteiten in de rest van het land te tonen. “Ik ben geboren en getogen op een plek waar je je ook later prima thuis voelt. De laatste jaren woon ik in Gronau, maar dat is ook goed te vergelijken met de Twentse grond,” vertelt Hans Stege. “Als musicus ben je vaak op diverse plekken actief. Ik heb onder meer mogen werken in Borne en Tubbergen. In laatstgenoemde plaats was ik organist in de Pancratiusbasiliek en leidde ik het gelijknamige koor. Ook in Ootmarsum heb ik regelmatig op de orgels in de beide kerken gespeeld. Het Epman-orgel waar ik zondag op speel, kent geen geheimen voor mij. Dat geldt echter ook voor het Berner orgel in de Protestantse kerk. Prachtige muziekinstrumenten met toch geheel een eigen geluid. Het Epman orgel is geschikt voor de wat latere muziek, terwijl de muziek van componisten uit de 16e en 17e eeuw goed passen bij het Berner orgel. Zelf hou ik erg van de composities uit de Frans Romantische periode. Ik heb ook heel veel zin om op het Epman orgel te spelen. Een echt authentiek instrument waar je je als organist direct thuis voelt. Het is ook mooi dat deze orgelconcerten weer op de kaart zijn gezet. Ootmarsum beschikt over twee prachtige orgels. Het Berner orgel wordt nu gerestaureerd, maar hoe mooi is het dat dit Epman-orgel tijdens deze concerten te horen is. Ik kijk er echt naar uit en hoop dat de kerk volstroomt met liefhebbers van orgelmuziek.”
Het orgelconcert op 24 augustus met Hans Stege begint om 15.00 uur in de Simon en Judaskerk.
Het programma op zondag 24 augustus ziet er als volgt uit:
Georg Böhm 1661-1733 Variaties ‘Ach wie nichtig, ach wie flüchtig’
John Stanley 1713-1786 Voluntary in G major Adagio – Allegro
Carl Philipp Emanuel Bach 1714-1788 Sonate in D Allegro di molto · Adagio e mesto · Allegro
Justin Heinrich Knecht 1752-1817 Thema mit vier Veränderungen
Christian Friedrich Rüppe 1753-1826 uit het Orgelconcert in C: Larghetto con espressione · Rondo Allegretto