Hoe zit het met elektrisch rijden in Dinkelland

Elektrisch rijden wordt steeds populairder in Nederland. Op 1 april 2021 waren er ruim 177.000 elektrische auto’s en nog eens 110.000 plugin-hybride auto’s. Het aantal (semi)publieke laadpunten is doorgegroeid naar ruim 72.000. Maar hoe staat het eigenlijk met elektrische rijden in Dinkelland? Het kennisplatform voor elektrisch rijden www.evplan.nl zocht het uit. Hierbij is gebruik gemaakt van eigen bronnen en openbare overheidsdata (CBS, RDW, RVO, Klimaatmonitor)

Elektrische auto’s in Dinkelland
In Dinkelland staan 14926 personenauto’s geregistreerd. Daarvan staan er 128 (0,86%) geregistreerd als elektrische personenauto en nog eens 121 (0,81%) als plug-in hybride auto. Van alle auto’s in Dinkelland wordt dus 1,67% (deels) elektrisch aangedreven. Dat is lager dan het landelijke gemiddelde van 2,26%.

Laadpunten in Dinkelland
In de gemeente Dinkelland zijn er zijn er in totaal 39 (semi)publieke laadpunten voor stekkerauto’s. Dit zijn laadpalen die in principe iedereen kan gebruiken.
•         Er zijn 14 publieke laadpalen. Hier kan iedereen gebruik van maken.
•         Er zijn 20 semi-publieke laadpalen. Deze bevinden zich op privé terrein maar zijn wel voor iedereen toegankelijk. Denk aan een laadpaal in parkeergarage, een tankstation of hotel.
•         Op dit moment zijn er 5 snellaadpunten beschikbaar in Dinkelland.

Steeds meer elektrische voertuigen
De laadpaaldichtheid (het aantal laadpunten per elektrische auto) in de gemeente ligt op 0,16%. Dat betekent dat er 6 elektrische auto’s per laadpaal in Dinkelland zijn. Dat is lager dan het landelijke gemiddelde van 0,3% (4,5 EV’s per laadpaal). De verwachting is dat steeds meer inwoners in Dinkelland overstappen op een elektrische auto. Er zullen dan ook meer laadpunten bijkomen. Rijd je elektrisch en heb je niet de mogelijkheid om op eigen terrein een laadpaal te plaatsen? En is er nog geen oplaadpunt in jouw directe omgeving? Dan kan je wellicht kosteloos een laadpaal aanvragen bij de gemeente

< Vorig / Volgende bericht >