Het is genieten van het Pianofestival Twente. Wat is het voor muziekliefhebbers en zeker voor de liefhebbers van het pianospel een prachtig evenement. Van de modernistische klanken in het museum tot jonge talenten in Singraven en de diepe romantiek in de Waterstaatskerk en in het Stift: het tweede weekend van Pianofestival Twente bewees de rijkdom van pianolandschap en de kracht van muziek..
Een subtiele Alessandro Ubaldi
Subtiel modernisme in Museum Ton Schulten Het recital van pianist Alessandro Ubaldi trok afgelopen zaterdag veel publiek naar Museum Ton Schulten in Ootmarsum. Met zijn programma Lyrisch Modernisme liet Ubaldi horen hoe interessant en veelzijdig de twintigste-eeuwse pianomuziek kan zijn.
Op het programma stonden onder meer Paisajes van Federico Mompou, Stravinsky’s Serenade in A en Bartóks Improvisations on Hungarian Peasant Songs. Ubaldi, die zich specialiseert in de uitvoering van muziek uit de twintigste eeuw, bracht deze werken subtiel en gevoelig, met expressieve klanken die prachtig tot hun recht kwamen in de museumzaal.
Pianofestival Twente terug in Hengelo met groots recital
De monumentale Waterstaatskerk in Hengelo was zaterdagmiddag het decor van een bijzonder concert binnen het Pianofestival Twente. De Italiaanse pianist Lorenzo Reho gaf hier een intens recital dat het publiek van begin tot eind wist te boeien.
Reho, die in 2023 al indruk maakte tijdens het festival, bewees opnieuw zijn klasse en speelde een programma dat de grote meesters samenbracht: Bach, Beethoven en Liszt. Zijn spel was groots en diep, gepassioneerd en emotioneel, maar altijd gedragen door een verfijnde interpretatie
Bij Beethoven liet Reho horen hoe helderheid, kracht en elegantie kunnen samenkomen in een perfecte uitvoering. Zijn lezing van de Derde Sonate was tot in detail verzorgd: ritmisch sprankelend en een natuurlijk gevoel voor balans tussen structuur en expressie.
Het absolute hoogtepunt volgde in Liszts monumentale Sonate in b mineur. Hier toonde Reho zich niet alleen een virtuoos, maar vooral een diepzinnig musicus. Zijn interpretatie ging verder dan techniek: hij bracht de innerlijke strijd, de lyriek en de dramatiek van Liszt tot klanken met een intensiteit, die het publiek zichtbaar raakte.
Ook in de Prelude en Fuga van Bach bewees Reho zijn veelzijdigheid, met heldere lijnen en een ingetogen ernst die het programma een waardige opening gaven.
Akoestiek van Singraven
Jonge talenten schitteren op deze zondagmorgen in een overvol Singraven. In het sfeervolle Huis Singraven traden twee uitzonderlijke jonge musici op: pianist Alexander Jansen en violiste Tess Verweij. Voor een overvolle zaal brachten zij een meeslepend programma, waarin grote romantische werken en een nieuwe compositie elkaar afwisselden.
Het concert opende met Brahms’ Vioolsonate, waarin Jansen en Verweij direct hun muzikale verbondenheid lieten horen. De lyrische lijnen van Verweij – spelend op een kostbare Nicolo Gagliano-viool uit 1711 – vulden de ruimte met warmte, terwijl het genuanceerde pianospel van Jansen diepe expressie gaf aan elke frase.
Vervolgens soleerde Jansen in een ballade van Chopin. In de akoestiek van Het Singraven kwam het werk prachtig tot zijn recht: poëtisch, verfijnd, en volledig in balans met de intieme sfeer van de locatie.
In de pauze werd buiten genoten van koffie, gesprekken en de late zomerzon – een moment van rust en ontmoeting tussen de muziek door.
Speciaal voor dit festival
Na de pauze volgde een bijzonder moment: de première van Jansens eigen Ballade voor piano en viool, speciaal gecomponeerd voor dit concert. Een werk vol verbeelding en contrasten, waarin de jonge componist liet horen hoe volwassen zijn muzikale taal al is.
Het recital eindigde met Ravels virtuoze Tzigane, een zinderend slotstuk, waarin de musici al hun technische en expressieve kwaliteiten konden tonen.
Met dit optreden bracht Pianofestival Twente niet alleen een ode aan het jong muzikaal talent van eigen bodem, maar ook aan de kracht van muzikale verbeelding.
Zonnige middag vol pianopoëzie in het Stift
Op zondagmiddag was de Stiftskerk in Weerselo het decor voor een bijzonder concert van de van oorsprong Russische pianiste Alexandra Tchernakova, als onderdeel van het Pianofestival Twente. Tchernakova liet horen waarom ze internationaal wordt geroemd om haar gevoelige spel en haar prachtig verfijnde touché. Met een programma dat moeiteloos schakelde tussen klassiek en hedendaags repertoire, wist ze het publiek van begin tot eind te boeien.
Van de heldere kracht van Beethoven tot de lyrische vervoering van Liszt, van de mysterieuze klankwereld van Fazıl Say – subliem uitgevoerd – tot een verstild maar intens slotakkoord van Scriabin als toegift: het was een recital waarin klank en emotie op natuurlijke wijze samenkwamen.
“Een prachtige afsluiting van het tweede weekend van Pianofestival Twente”, laat initiatiefneemster Mariete Peerik weten.
Komend weekend – de laatste concerten van het festival!
Zaterdag 20 september – Regionale pianisten in de hoofdrol
Het Stift, Weerselo
12:00 uur – Evander Eijsink, solorecital
13:30–15:00 uur – Pianomarathon met jong regionaal talent
16:00 uur – Han Schokker – Fantasia
Zondag 21 september – Grote finale in Rijksmuseum Twenthe
Rijksmuseum Twenthe, Enschede
12:30 uur – Willem Peerik – Klinkende schilderijen (concert voor kinderen13:30 uur – Eric Tornabene – Van Barok tot Mystiek
15:15 uur – Pianoduo Felicioni–Ridolfi – Vierhandige meesterwerken
Voor info en tickets: www.concertart.nl