CDA Dinkelland stelt vragen over onderhoud N343 en N736 tussen Weerselo en Oldenzaal

CDA Dinkelland heeft vragen gesteld over het groot onderhoud dat in opdracht van de provincie wordt uitgevoerd op de N343 tussen Weerselo en Oldenzaal en N736 vanaf de rotonde in Oldenzaal tot het kruispunt met de N343. CDA-raadslid Marc Smellink: ‘’Als er een weg wordt afgesloten, is dat vervelend. Wij zetten geen vraagtekens bij nut en noodzaak van groot onderhoud, maar bij de fasering en ervaren overlast.’’
De CDA-fractie heeft hierover signalen ontvangen van gebruikers van de wegen en aanwonenden van het onderliggende wegennet. ‘’De planning van de werkzaamheden is gedurende het project gewijzigd, waardoor de N343 en N736 gelijktijdig volledig afgesloten zijn’’, legt Smellink uit.

‘’Waarom is de planning aangepast en wordt er gekozen voor het volledig afsluiten van deze belangrijke wegen?’’
Reden voor de CDA-fractie om schriftelijke vragen te stellen aan het college van burgemeester en wethouders. ‘’Afgezien van het feit dat de wegen van de provincie zijn, willen we het college vragen of er verbeteringen mogelijk zijn’’, stelt Smellink. De CDA-fractie vraagt zich af of de fasering en communicatie in de toekomst kan worden verbeterd. Een concreet voorbeeld is dat de omleidingsroutes niet gepubliceerd zijn. ‘’Door zo veel mogelijk en duidelijk te communiceren wordt overlast voor automobilisten en aanwonenden van routes voor sluipverkeer voorkomen’’, aldus Smellink.
Het college zal naar verwachting op korte termijn reageren op de gestelde vragen. Hieronder de vragen van de CDA fractie:


Geacht college,

Op grond van artikel 35 van het regelement van orde van de raad hebben wij de volgende vragen over provinciale wegenprojecten.
Vanaf 22 februari tot 3 april is de N343 tussen Weerselo en Oldenzaal door de provincie Overijssel afgesloten voor doorgaand verkeer. De provincie voert groot onderhoud aan deze weg uit. Vanaf 22 maart tot 3 april is de kruising N343 met de N736 tot aan de rotonde in Oldenzaal geheel afgesloten. Doorgaand verkeer wordt omgeleid via omleidingsroutes over provinciale wegen.
De planning van deze werkzaamheden zijn gedurende het project gewijzigd. Fase 1, de N343 vanaf de rotonde Oldenzaal tot en met de kruising met de N736, was in eerste instantie van 12 tot en met 16 april gepland. Fase 2a en 2b zouden eerder op 26 maart worden opgeleverd, dit is gewijzigd in 3 april en valt daarmee samen met fase 1.
(Provincie Overijssel, 2021).
Deze gelijktijdige fasering leidt niet alleen tot vertragingen en langere reistijden voor met name verkeer vanuit de richtingen en naar Tubbergen/Weerselo, Ootmarsum/Rossum, ook aanwonenden van het onderliggend gemeentelijke wegennet ervaren overlast.
De CDA-fractie heeft de volgende vragen aan het college:
1. Waarom is er gekozen voor het volledig afsluiten van de N-wegen gedurende de wegwerkzaamheden, met gevolgen voor het onderliggend wegennet en mogelijk voor hulpdiensten?
2. Waarom is de hierboven beschreven fasering gedurende het wegenproject aangepast?
3. Zijn de wegwerkzaamheden en de wijzigingen daarin door de provincie met de gemeente afgestemd?
Zo ja, op welke wijze en is dit volgens het college voldoende geweest?
Zo nee, waarom niet?
4. Waarom zijn de omleidingsroutes niet gepubliceerd, bijvoorbeeld op de website van de provincie en/of gemeente?
5. Hoe beoordeelt het college de huidige situatie en ziet het college aanleiding tot verbetering?
Zo ja, welke acties gaat het college concreet ondernemen?
Zo nee, waarom niet?
6. In hoeverre wordt de gemeente als wegbeheerder van het onderliggend wegennet betrokken bij provinciale wegenprojecten?
7. Welke wegenprojecten, provinciaal en gemeentelijk, worden in de toekomst uitgevoerd?

< Vorig / Volgende bericht >