Woordkunstenaar Han Polman opent Kunst in Ootmarsum

“Eigenlijk had mijn vader Wim hier moeten staan,” is één van de eerste zinnen van Han Polman tijdens de openingsmanifestatie van Kunst in Ootmarsum. “Mijn pa kende groene vingers. Na een soms wat moeizaam jaar in de bloemenzaak hield hij ons als kinderen  voor dat het in de natuur altijd weer groeit en bloeit. Een uitspraak, die past bij het thema van deze editie van Kunst in Ootmarsum ‘Kunst Natuurlijk Groen’.
KIO Opening 2016 (2)
Gefeliciteerd Ootmarsum, dat jullie je eigen kwaliteiten gebruiken om de gemeenschap te laten bloeien. Natuurlijk ben ik hier al jaren weg,” vertelt de geboren en getogen Ootmarsummer,” Maar met de regelmaat van de klok kom ik hier terug, want in dit stadje liggen mijn roots.
KIO Opening 2016 (166)
Mijn moeder leeft nog en ook mijn tantes en in iedere keer dat ik terugkeerde zag ik hoe Ootmarsum zich manifesteerde en groeide en bloeide. Dat maakt me trots en blij. Natuurlijk is  de gemeentelijke herindeling gepaard gegaan met veel emoties, maar de schaalvergroting  heeft wel zijn voordelen. De gemeenschap hier, maar ook in andere kernen van Dinkelland, hebben laten zien waartoe het in staat is met het organiseren van tal van evenementen en de gemeente heb je nodig om te zorgen voor de faciliteiten, dus voor de ondersteuning,” benadrukt Han Polman het belang van een hechte gemeenschap.
KIO Opening 2016 (171)
Een goed ingelichte Monique Sleiderink, die de opening aan elkaar kuierde, probeerde Han Polman nog wat uitspraken te ontlokken. “Zeeland of Twente?” De commissaris van de Koning van Zeeland antwoordde weloverwogen en gevat. “Een Tukker is trots op zijn regio, maar dat geldt ook voor een Zeeuw. Zo gauw ze buiten hun ‘grenzen’ komen,  verdedigen ze hun afkomst en wat dat betreft is er geen verschil tussen een Twent en een Zeeuw. Beiden zijn trots op hun streek of provincie. Zeeland kent Toorop en Mondriaan, Ootmarsum heeft Ton Schulten, een geweldig kunstenaar en toch ben ik meer fan van zijn vrouw. Ank was namelijk mijn kleuterjuf,” lacht Han Polman. In zijn onderhoudende speech haalde Polman nog een leerkracht aan en dat was Jan Luttikhuis. “Ik ken hem nog van de Boerendansers. Mijn vader was vaak ambtenaar van de burgerlijke stand, maar Jan was één van de brulftenneugers. Hij sloot altijd af met een paar prachtige zinnen,” besluit Han Polman zijn speech. Het uitspreken van die tekst leverde geen enkele aarzeling op en de commissaris van de Koning sloot af met ‘Good goan en blief oe zölf’. Wat is er mooier om daar in het aloude Twente mee af te sluiten.
KIO Opening 2016 (140)
Spreekstalmeesteres Monique Sleiderink voelde dat ook haarfijn aan en wachtte even met de echte opening door een toast te laten uitbrengen op deze nieuwe editie van Kunst in Ootmarsum. Vervolgens was het de beurt aan twee hoog op de poten staande figuren om een prachtig beeld van Emile van der Kruk te onthullen.
KIO Opening 2016 (18)
Dat gebeurde samen met Han Polman en waarnemend burgemeester Ineke Bakker. Het beeld stelt  ‘Boom door hand’ voor en de kunstenaar legde dit naderhand uit als het zoeken naar een verbinding tussen natuur en mens. “De wereld is al veel te hectisch en met dit beeld probeer ik verzoening, verbinding, inspiratie, rust, energie en inspiratie aan te geven. Dergelijke factoren ontbreken vaak in deze  maatschappij,” legt de kunstenaar de betekenis van dit indrukwekkende kunstwerk uit.
KIO Opening 2016 (152)
De openingsmanifestatie vond plaats voor de hoofdpagodetent. Monique Sleiderink liet weten het een jaarlijkse eer te vinden om dit feest te mogen openen. Ze stond, gelet op het thema stil bij de kleur groen en karakteriseerde deze als beloftevol, fris,  vol toekomst, inspiratie en  energie. Monique vergeleek Kunst in Ootmarsum met deze kleur, omdat het toch een evenement is dat ieder jaar weer een nieuwe dimensie weet toe te voegen en daarmee steeds met een verfrissende uitstraling komt.
KIO Opening 2016 (145)
Stichtingsvoorzitter Frans Bolscher benadrukte nog maar eens dat het evenement niet kan zonder een hecht team van vrijwilligers. Zij zijn de basis waarom kunstenaars toch met veel plezier naar Ootmarsum komen. Vervolgens schetste de voorzitter het tot stand komen van het thema en de keuze van de aanwezige kunstenaars.
KIO Opening 2016 (162)
Waarnemend burgemeester Ineke Bakker sloot zich aan bij de woorden van de preses en vroeg om een warm applaus voor  de vrijwilligers. “Ootmarsum leeft niet alleen deze drie dagen van de kunst. Het is inmiddels uitgegroeid tot het kunsthart van Twente en misschien wel van Overijssel. Als gemeente vinden we het ook fantastisch dat de organisatie dit thema heeft gekozen nu Ootmarsum het Groenste stadje van Nederland is geworden en dit jaar meedingt naar het Groenste ‘stadje’ van Europa. Ik heb hier met de jury rond mogen lopen en het zag er allemaal piekfijn uit. Dus hopelijk gaan we opnieuw voor goud,” aldus de burgemeester,” Dat goud is hier dit weekend te vinden, want tijdens dit evenement wordt kunst in de meest brede zin uitgedragen. Mijn voorkeur gaat eerlijk gezegd uit naar de glaskunst, maar ik kan me heel goed voorstellen dat iedereen het hart kan ophalen met een dergelijke brede variatie aan tal van kunstvormen. Kom dus kijken, want het is meer dan de moeite waard,” bsluit Ineke Bakker haar toespraak.
KIO Opening 2016 (43)
Versierde stoelen van de Meander
Monique Schulten richtte de aandacht van de aanwezigen ook op een aantal versierde stoelen, die gecreëerd zijn door de groepen van de Meander. Leerkracht Nanny Schulten vertelde dat deze natuurlijk al voor de vakantie waren vervaardigd door vele enthousiaste kinderen en dat de stoelen een plaats krijgen in het kunsthotel van der Maas.

Openingsconcert Mardi le Vingt
In de avonduren was er in de RK kerk een prachtig concert van het Kamerkoor Mardi le Vingt onder leiding van dirigent Herman Koops. Het concert begon met het Adiemus van Carl Jenkins en het koor sloot het eerste blok af met een verrassende uitvoering van het bekende Bohemian Rhapsody van Queen. In het tweede gedeelte waren er prachtige bijdragen van Marleen Wesselink en Alberto ter Doest met onder meer nummers uit de musical Les Miserables. De begeleiding was in handen van pianiste Edith Velthuis, het gitaarduo Mandy en Marcel Boelaars, Jaap Hazewinkel (slagwerkgroep) en panfluitist Gerard Rijken van Olst. Samen met het koor werd het Misa Criola van Ramirez op indrukwekkende wijze vertolkt.

Het was een meer dan geslaagde openingsdag van Kunst in Ootmarsum dat vandaag (zaterdag 27 augustus) en zondag nog een vervolg krijgt. Tussen 12.00 uur en 18.00 uur is het artistieke buitengebeuren geopend en heet het Siepelstadje u welkom tijdens Kunst in Ootmarsum.

Foto’s Caspar Kouijzer

 

< Vorig / Volgende bericht >

Gerelateerde berichten

Duurzaamheid thema Kunst in Ootmarsum 2024

Duurzaamheid thema Kunst in Ootmarsum 2024

Het thema in 2024 van Kunst in Ootmarsum is een heel actueel en maatschappelijk onderwerp: ‘Kunst ...

Lees verder >
Het ‘regent’ kunst in Ootmarsum

Het ‘regent’ kunst in Ootmarsum

Door vele betrokkenen werden de weerapps vele keren per dag bekeken. Het leek er niet goed uit te zi...

Lees verder >
Een eerbetoon aan 40 jaar Kunst in Ootmarsum

Een eerbetoon aan 40 jaar Kunst in Ootmarsum

Kunst in Ootmarsum beleeft in 2023 haar 40e editie en dus tijd om tijdens de officiële opening teru...

Lees verder >