Annemiek Punt ontwerpt ramen voor voormalige synagoge

Annemiek Punt, die dit jaar met een grote expositie in Haaksbergen, haar 35-jarig kunstenaarsbestaan viert, heeft voor de voormalige synagoge in Enschede nieuwe ramen ontworpen en uitgevoerd.
Tijdens het monumentenweekend op zaterdag 13 september worden de ramen onthuld door burgemeester den Oudsten. In de regio ( en ver daarbuiten) zijn vele monumentale kunstwerken te bezichtigen van Annemiek Punt. Juist vanwege het Monumentenweekend zijn deze monumentale gebouwen eenvoudig toegankelijk. Dat kan onder meer in:
– Kapel der Liefde Lonneker
– Synagoge Enschede (alleen zondag geopend)
– Nicolaaskerk Denekamp
– Oosterkerk Zwolle (alleen zaterdag geopend)
– Nieuwe Kerk Delft (alleen zaterdag geopend)
– Grote Kerk Lekkerkerk
– enzovoorts

In de ramen, die Annemiek Punt voor de voormalige synagoge heeft ontworpen,  heeft de kunstenares ook haar kenmerkende glasversmeltingstechnieken gebruikt.

image002
Voormalige synagoge in binnenstad Enschede
Van de voormalige synagoge in de binnenstad van Enschede rest nog maar een klein stukje gevel  in de Stadsgravenstraat. In de twintiger jaren van de twintigste eeuw was de joodse gemeenschap  in Enschede zo groot dat het gebouw te klein werd. Er waren geen mogelijkheden meer om verder  uit te breiden op deze plek. De Stadsgravenstraat was daarom vanaf 1928 niet meer een plaats  van leren, bidden en samenkomen. De nieuwe synagoge op de Prinsenstraat werd in gebruik  genomen en de oude werd een pakhuis, en al gauw voor het grootste deel afgebroken. Nu rest alleen nog de gevel van de laatste uitbreiding, die indertijd nog kon worden gerealiseerd.
Daarom is de gevel zelf al een monument om te gedenken hoeveel mensen er in de Tweede Wereldoorlog wel niet werden weggevoerd! In deze Joodse school werd onderricht gegeven in de Torah en haar betekenis voor het hier en nu.  Het gaf richting aan het leven.

De mensen die er kwamen hoorden in het boek Deuteronomium Mozes aan hen vragen: “Kies je  voor het leven of kies je voor de dood?” en uitroepen:  “Ik roep vandaag hemel en aarde als getuigen op: Je staat voor de keuze tussen leven  en dood, tussen zegen en vloek. Kies voor het leven, voor jullie eigen toekomst en die van  jullie nakomelingen.” Annemiek Punt liet zich inspireren door deze woorden.  Het is een levensvraag die bij iedereen op kan komen. In het groot of in het kleine van  alledag. Leven dat de dood – die kan ieder van ons ooit  treffen- kan dragen. Hoe doe je dat, hoe kies je voor het leven? De onthulling van de kunstwerken is om 11.00 uur op zaterdag 13 september en iedereen is welkom!

image-3572613_2
De oude synagoge aan de Achterstraat
In 1667 is er in Enschede al sprake van een Joodse inwoner. Hun aantal groeide slechts langzaam. In 1748 werden er synagogediensten gehouden in een woonhuis. De gemeente Enschede bleef de hele achttiende eeuw de vestiging voor joden beperken.

Na de burgerlijke gelijkstelling [“Gelykstaat”] door de Staten Generaal van de Bataafse Republiek in 1796 nam het aantal joden in Enschede toe en werden synagogediensten gehouden in een gehuurd kamertje in de Walstraat, wat door de groei van de Joodse bevolking langzamerhand te klein werd.

Joods Enschede voor 1940

In de Achterstraat, nu Stadsgravenstraat, werd in 1834 de eerste synagoge van Enschede ingewijd. De synagoge werd gebouwd met financiële steun van de niet-Joodse bevolking. Deze synagoge is bij de grote stadsbrand van 1862 verloren gegaan. Pas in 1865, had men, mede door een gift van 1000 gulden uit het gemeentelijk opbouwfonds, voldoende geld om te herbouwen. Er werd links naast de herbouwde Sjoel nu een school gebouwd. Na de verkoop in 1928 is de Sjoel afgebroken, maar het front van het schoolgebouw bestaat nog steeds aan de Stadsgravenstraat, rechts naast het “Lampenpaleis”.

Enschede_Synagoge_Ingang (Small)
Joden in Enschede
Vanaf het midden van de zeventiende eeuw werd in Enschede melding gemaakt van joodse inwoners. Hun aantal groeide langzaam tot het midden van de achttiende eeuw, in 1748 werden er al godsdienstige samenkomsten gehouden in een woonhuis. Toch handhaafde de plaatselijke overheid gedurende de hele achttiende eeuw een sterk restrictief vestigingsbeleid voor joden.

Na de burgerlijke gelijkstelling in 1796 nam het aantal joden in Enschede toe en werden de synagogediensten gehouden in een gehuurd kamertje in de Walstraat. De gemeente groeide zodanig dat er in 1834 een nieuwe synagoge in gebruik genomen kon worden aan de Achterstraat (de tegenwoordige Stadsgravenstraat). Dit gebouw werd gedeeltelijk gefinancierd door de niet-joodse bevolking. Bij de grote stadsbrand van 1862 ging deze synagoge in vlammen op. In 1865 werd een nieuwe, grotere synagoge ingewijd aan de Stadsgravenstraat.

In de tweede helft van de negentiende eeuw en het begin van de twintigste eeuw nam de joodse gemeente van Enschede zo sterk toe dat wederom een nieuwe behuizing noodzakelijk werd. In 1928 kon de door K.P.C. de Bazel ontworpen synagoge aan de Prinsenstraat ingewijd worden. Dit gebouw, dat opvalt door zijn koepels, is nog steeds in gebruik.

De eerste begraafplaats waarover de joden van Enschede konden beschikken, lag aan Molenstraat. Hoewel de begraafplaats al in 1841 gesloten werd, is pas in 1947 tot ruiming overgegaan. Tussen 1841 en 1927 werden de doden begraven op een begraafplaats aan de Kneedweg. In 1928 werd de nieuwe begraafplaats aan de Noord Esmarkerrondweg ingewijd.

Naast een kerkbestuur en een armbestuur waren er verschillende joodse verenigingen en genootschappen op het gebied van liefdadigheid, kunst en wetenschap, cultuur en sport. Tussen de beide wereldoorlogen werden er in Enschede en omgeving diverse zionistische activiteiten ontwikkeld. Over het godsdienstonderwijs in de negentiende eeuw zijn geen concrete gegevens bekend, maar in het tweede decennium van de twintigste eeuw had de joodse gemeenschap de beschikking over een godsdienstschool met een kleine honderd leerlingen.

Zeker in het begin van de negentiende eeuw was de armoede onder de Enschedese joden schrijnend. Van de beroepsbevolking was het merendeel werkzaam in de handel en geldzaken. In de stormachtige economische ontwikkeling van Enschede vanaf het einde van negentiende eeuw hadden de joodse families, zoals Menko, Menco, Frankenhuis en van Dam een belangrijk aandeel als kledingfabrikanten en eigenaars van weverijen en textielfabrieken.

In de dertiger jaren droeg een Comité Duitsche Vluchtelingen zowel in materiële als in immateriële zin zorg voor de vele vervolgingsslachtoffers.

Gedurende de eerste jaren van de bezetting klonk in Enschede van verschillende zijden protest tegen de anti-joodse maatregelen, o.a. van de kant van de kerken en de burgemeester. Ook de politie weigerde aanvankelijk mee te werken aan de deportaties. Toch werden dezelfde anti-joodse maatregelen genomen als elders in het land. Toen de joodse kinderen uit het openbare onderwijs waren verwijderd, werden in Enschede een joodse lagere school en een middelbare school opgericht. Begin oktober 1942 werden de eerste razzia’s gehouden, gevolgd door deportatie. In de loop van 1942 en 1943 is meer dan de helft van de joodse inwoners gedeporteerd. Slechts weinigen van hen hebben het verblijf in de concentratiekampen overleefd. Een relatief groot aantal joden wist onder te duiken. Zij werden gered mede dankzij de hulp van de plaatselijke Joodse Raad en het verzet. Zowel de synagoge als het interieur bleven gespaard. In de hal van de synagoge is een plaquette aangebracht ter nagedachtenis aan de meer dan 700 joodse slachtoffers uit Enschede en omgeving. Ook op diverse andere plaatsen in de stad houden gedenktekens de herinnering aan de oorlogsslachtoffers levend.

Een van de twee door de architect de Bazel ontworpen kapitale villa’s aan de Trompstraat heeft in 1945 korte tijd gediend als opvanghuis voor teruggekeerden uit de kampen en uit de onderduik. Na 1962 was dit ‘Menko-Van Dam-huis in gebruik als bejaardentehuis. Dit werd eind jaren tachtig opgeheven.

Na de oorlog werd de joodse gemeente heropgericht, waarbij Goor en Oldenzaal aan Enschede toegevoegd werden. De laatste jaren zijn de joodse gemeenten Enschede, Almelo en Hengelo in het Cultureel Samenwerkingsverband Twente verbonden. Daarnaast zijn diverse religieuze, sociale en culturele verenigingen actief. Aan het begin van de jaren zeventig werd de Liberaal Joodse Gemeente Twente opgericht. De enige matzefabriek, die Nederland nog telt staat in Enschede.

In 1998 werd een initiatiefcomité opgericht tot behoud van de synagoge aan de Prinsestraat, die inmiddels de status van rijksmonument verkregen heeft. Met de omvangrijke restauratie van het gebouw, onder toezicht van de Rijksdienst voor Monumentenzorg, werd in 2001 een begin gemaakt. Op 22 april 2004 vond de heropening van de synagoge plaats, in aanwezigheid van talloze autoriteiten en belangstellenden.

 

< Vorig / Volgende bericht >

Gerelateerde berichten

Annemiek Punt 45 jaar kunstenaarschap

Annemiek Punt 45 jaar kunstenaarschap

Achter de schermen wordt er al een aanloop genomen naar 2024. Annemiek Punt zal dan haar 45 jaar ku...

Lees verder >
Annemiek Punt exposeert in Amstelkerk en werkt aan monsterproject Carmelcollege

Annemiek Punt exposeert in Amstelkerk en werkt aan monsterproject Carmelcollege

Deze zomer exposeert Annemiek Punt een aantal bijzondere schilderkunstwerken in de Amstelkerk in Ams...

Lees verder >
Marinus van de Berg viert kroonverjaardag met ode aan verbondenheid

Marinus van de Berg viert kroonverjaardag met ode aan verbondenheid

Schrijver en pastor Marinus van den Berg viert zijn 75e verjaardag middels een bijzondere samenwerki...

Lees verder >